کمپانی هوندا با همکاری دانشگاه توکیو توانسته اپلیکیشنی را توسعه دهد که با راهنمایی راننده باعث کاهش مصرف سوخت و تاخیر در ایجاد ترافیک می‌گردد.




کمپانی خودروسازی ژاپنی هوندا اخیرا یک اپلیکیشن برای گوشی هوشمند طراحی کرده که می‌تواند به طور متوسط ایجاد ترافیک را تا 6 دقیقه به تاخیر بیاندازد و مصرف سوخت را تا 22 درصد بهینه کند.

به گزارش Tech-On هوندا طی مدت سپتامبر 2012 تا فوریه 2013 با پژوهشگران دانشگاه توکیو برای توسعه یک اپلیکیشن موبایل جدید برای استفاده در وسایل نقلیه همکاری کرده است. این تحقیقات در جاکارتا، پایتخت اندونزی که بخش تکنولوژی مدیریت ترافیک هوندا در آنجا مستقر می‌باشد، به انجام رسیده است. در طی این پژوهش‌ها میزان شتاب و کاهش سرعت وسایل نقلیه اندازه‌گیری شده و بنا به اطلاعات به دست آمده با استفاده از این اپلیکیشن، به رانندگان گفته می‌شود که چه زمانی باید سرعت خود را کاهش دهند.



ایده اصلی این اپلیکیشن بسیار ساده است. رانندگان معمولا فاصله‌ مناسب و ایمن با خودروی جلویی خود را رعایت نمی‌کنند که این کار منجر به آن می‌شود تا در موقع نیاز زمان کافی برای عکس‌العمل نداشته باشند. هوندا برای آزمایش اثرگذاری تکنولوژی خود، دو حالت مختلف را بررسی نموده است:

  • حالت آفلاین و محلی
  • حالت آنلاین و تعاملی که سیستم به سرورهای ابری متصل می‌شود تا با الگوهای رانندگی خودروهای درگیر در آزمایش همگام شود

هر دو حالت نتایج تحسین‌برانگیزی داشتند. هم در حالت محلی و هم در حالت تعاملی میزان تاخیر در شکل‌گیری ترافیک سنگین تا 6 دقیقه بیشتر شد، اما در زمینه مصرف سوخت، حالت تعاملی یک برتری نسبی داشت. در حالت محلی مصرف سوخت تا 20 درصد کاهش یافت و در حالت تعاملی این میزان به 22 درصد رسید.

در حالی که کمپانی‌های بزرگ خودروسازی سعی می‌کنند از آخرین تکنولوژی‌های روز در خودروهای خود استفاده کنند، هوندا نشان داد که می‌توان با استفاده از یک اپلیکیشن ساده موبایل نیز به ایمنی بیشتر جاده‌ها کمک کرد و رانندگان را به رعایت عادات درست رانندگی تشویق کرد. شاید این نیز قدم مهم دیگری به سوی اتوماسیون رانندگی باشد.


منبع : زومیت