آیا مارک زاکربرگ و همکارانش می‌خواهند رقیب تازه‌ای در بازار گوشی‌های هوشمند باشند و با اپل و سامسونگ و بسیاری دیگر از بزرگان سرشاخ شوند؟ فیس‌بوک جامعه بزرگی از کاربران را مسحور خود کرده است به طوری که بسیاری از کاربران روز را با آن شروع کرده و شب هنگام با لالایی‌های فیس‌بوکی به خواب می‌روند! فیس‌بوک با این همه طرفدار سینه‌چاکی که دارد در بازار گوشی‌های هوشمند چه می‌خواهد!؟ برای پاسخ این پرسش‌ها با زومیت همراه باشید.




پس از قریب به یک سال حرف و حدیث و انواع و اقسام شایعات و خبرهای خاکستری بالاخره امروز فیس‌بوک از طرح‌های جدید خود برای گوشی‌های هوشمند پرده برخواهد داشت؛ آن‌ها قصد دارند جزئیات بیشتری پیرامون «خانه جدید اندروید» را در اختیار رسانه‌های جمعی قرار دهند. حال دو حالت مختلف برای کنفرانس امروز فیس بوک پیش بینی می‌شود، احتمال اول نرم‌افزار جدید اندرویدی با نام Facebook Home است که می‌تواند محتویات صفحه خانگی گوشی یا گجت اندرویدیتان را با صفحه فیس‌بوک عوض کند. دیگری نیز گمانه زنی‌های قدیمی مربوط به گوشی هوشمند با قابلیت‌های معمولی (متوسط) که ماحصل همکاری مشترک با شرکت HTC است.

در تمامی این سال‌ها مارک زاکربرگ جوان بارها اعلام کرده بود که آن‌ها تمایل ندارند تا گوشی تلفن همراهی با برند فیس‌بوک تهیه و عرضه کنند. برای نمونه وی در ژوئیه 2012 در این باره گفته بود:

کارهای زیادی هست که می‌توان انجام داد، البته منظورم ساخت تمام اجزای یک گوشی هوشمند نیست و برای مثال ساخت تنها سیستم‌عامل آن [که می‌تواند برای نیل به اهدافمان مفید باشد].

بله، زاکربرگ درست فکر می‌کند؛ ساخت تمامی اجزای یک گوشی تلفن همراه ایده‌ی درستی برای شرکتش نیست. چرا که در این صورت به سرعت خود را در باتلاقی تمام عیار گرفتار می‌بیند که برای دوری از غرق شدن باید مستقیماً با بزرگان [بی رحم] بازار سرشاخ شود و این استراتژی نیست که آن‌ها قصد عملی کردنش را داشته باشند.

حقیقت آن است که در مقام مقایسه با غول‌هایی چون اپل یا سامسونگ، فیس‌بوک حرف چندانی برای گفتن ندارد. آنها حتی در مقابل دیگر بازیگران سرسخت و نام آشنایی از جمله نوکیا، بلک‌بری و حالا مایکروسافت راه پر پیچ و خم مار پله‌ای را در پیش خواهند داشت که هیچ بعید نیست فقط خانه‌های مار در ابتدای بازی سهمشان شود! به همین خاطر است که آنها به دنبال کارت برنده‌ی اندروید هستند تا از پتانسیل‌های انفجاری آن به نفع خود سود جویند.

اگر شنیده‌اید که ممکن است گوشی HTC First همان سخت‌افزاری باشد که قرار است گوشی فیس‌بوکی وعده داده شده داستان ما شود، بهتر است این حرف‌ها را بشنوید اما باور نکنید! فیس‌بوک گرچه دنیا را به طرز خود تسخیر کرده اما در خط مقدمی که اپل و سامسونگ سایه‌ی سنگین خود را انداخته‌اند جایی برای بازی نمی‌بیند و به همین خاطر است که هیچ تمایلی به فروش سخت‌افزار از خود نشان نمی‌دهد. در عوض آنها علاقه‌ی وافری به محکم کردن جای پای خود در شبکه‌های اجتماعی، وب جهان گستر، و در معنای عام اینترنت دارند. به همین خاطر می‌توان برنامه‌ی Facebook Home را دستاورد ارزنده‌ای برای یاران زاکربرگ دانست.

اما پرسش اینکه «آیا کسی علاقه دارد گوشی فیس‌بوک را تهیه کند؟» یک سوال ناصواب است. بهتر است آن را این طور مطرح کنیم که، «آیا دوست دارید تلفن فعلی‌تان به گوشی فیس‌بوکی تبدیل شود؟» راستش را بخواهید تعداد افرادی که به این پرسش دوم پاسخ «بلی» خواهند داد همه را شگفت‌زده خواهد کرد.

اخیراً فیس‌بوک به موسسه IDC تحقیقی را سفارش داده بود که نتایج بسیار مهمی داشت. در بخشی از نتایج این تحقیق آمده بود که بیش از 70 درصد از کاربران گوشی‌های هوشمند از این ابزار برای سر زدن به حساب کاربری فیس‌بوک خود استفاده می‌کنند؛ به طوری که بعد از به‌کارگیری مرورگرهای اینترنت و پست الکترونیکی برای دسترسی به حساب فیس‌بوک، استفاده از این گوشی‌ها در جایگاه سوم اهمیت قرار دارد. جالب اینکه، بخش زیادی از این جامعه آماری از گوشی‌های اندرویدی بهره می‌برند و باز هم بخش قابل توجهی از این افراد در انتظار دستاورد تازه‌ی فیس‌بوک برای خود هستند.

برنامه ‌Facebook Home دارای قابلیت‌هایی چون بررسی تازه‌ترین فیدهای خبری و یکپارچه‌سازی محتوا است. با این حال برنامه آن‌ها دارای قابلیت‌های کلیدی دیگری نیز هست که می‌تواند کاربران را به خوبی ترغیب کند. این بخش‌ها که در یک سال گذشته آماده شده‌اند عبارتند از تماس رایگان بر بستر شبکه‌های بی‌سیم (وای-فای)، یکپارچه سازی ارسال پیامک‌های رایگان با سامانه‌ی اصلی گوشی، و (شاید) سامانه‌ای جامع برای انتخاب و دریافت برنامه‌های مورد علاقه (App Center).

تمامی این قابلیت‌ها تا حد زیادی آماده هستند و فیس‌بوک تنها می‌خواهد آن‌ها را دوباره برایمان کادو کرده و به طور یکپارچه در اختیار کاربران مشتاق قرار دهد. موفقیت یا شکست این طرح جاه‌طلبانه بسته به میزان کاربردی بودن برنامه Facebook Home دارد و اگر پاسخ‌ها رضایت‌بخش باشد، فیس‌بوک خود را با دریای عظیمی از کاربران پیوند می‌دهد.

شاید روزی زاکربرگ خود را محیای بازی بزرگان و حضور در بازار سخت‌افزار ببیند و بکوشد تا از این همه کاربر [مسخ شده‌ای] که دارد برای کسب سودهای چرب و نرمی که اپل و سامسونگ لذتش را می‌برند، سود جوید – اما در حال حاضر او و همکارانش خود را به کاری که خوب بلد هستند محدود کرده‌اند: فیس‌بوکی بودن. این یعنی توسعه‌ی بیش از پیش حضور در دنیای مجازی اما ملموس شبکه‌های اجتماعی و پهنه‌ی بی‌کران اینترنت. و ابزارهای همراه یکی از مهم‌ترین بسترهایی است که کاربران برای ارتباط با اینترنت و هر چه در آن است برگزیده‌اند.

اگر خاطرتان باشد، همان‌طور که پیش‌تر راجع به آن بحث کردیم، این به معنی گذر از دنیای باز وب و ورود به عالم برنامه‌های در هم تنیده است. برای نمونه همین شب گذشته توئیتر به این دنیا وارد شد و ابزار تازه‌‌ای را به توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای موبایل (همراه) ارائه کرد تا برای این شبکه برنامه بنویسند. از سوی دیگر مدت‌هاست که فیس‌بوک می‌کوشد خود را به عنوان وزنه‌ای مهم در تعاملات اجتماعی این حوزه مطرح نماید.

در پایان باید به این نتیجه رسیده باشیم که برنامه‌ی Facebook Home بیشتر از آنکه بخواهد به دنیای اپل، سامسونگ، بلک‌بری و سایرین گام نهد، تلاشی است برای حفظ جایگاه فیس‌بوک در بین رقبایی چون توئیتر و گوگل پلاس یا هر شبکه‌ی اجتماعی دیگری که ممکن است در حال یا آینده برای فیس‌بوک دردسر آفرین شود.

در حال حاضر جایگاه فیس‌بوک و رقیب دیرینه‌اش توئیتر در گوشی‌های اندرویدی یکسان است و کاربران می‌توانند به کمک برنامه یا ابزارک‌های آن به حساب خود دسترسی داشته باشند، اما از این پس با ارائه برنامه Facebook Home، فیس‌بوکی‌ها گوی و میدان را از آن خود خواهند کرد.

و با وجود برنامه‌ی Facebook Home هر گوشی اندرویدی تنها چند کلیک از دنیای «تلفن فیس‌بوکی» دور خواهد بود. راستش را بخواهید نمی‌دانیم آخر این داستان به چه چیزی ختم می‌شود و چه موج بزرگ فیس‌بوکی در جهان به راه خواهد افتاد، اما هر چه هست و هر چه خواهد بود، از ایده‌ی ساخت یک گوشی تماماً فیس‌بوکی بهتر و عالی‌تر است. شاید وقتی یاران مارک زاکربرگ جوان خود را «نخستین شرکت همراه» لقب می‌دهند چندان به بیراهه نرفته‌اند؛ چرا که اگر تمامی این داستان‌ها به خوبی پیش رود هیچ بعید نیست روزی اینترنت را تمام و کمال تسخیر کنند!


منبع : زومیت