این مدل پرتوتایپ یکی از نادرترین خودروهای  لامبورگینی است که قرار است توسط مالک فرانسویش با قیمتی حدود 2.1 میلیون دلار در یک حراجی به فروش برسد . پرگونتا در اسپانیایی به معنای سوال است این خودرو به طور قطع بخش مهمی از تاریخچه لامبورگینی را تشکیل می دهد و سوال های زیادی را در ذهن علاقمندان ایجاد خواهد کرد .



این خودرو در سال 1998 و پیش از این که آئودی مالک لامبورگینی شود توسط یک استودیوی ایتالیایی با نام  Heuliez-Torino طراحی شد . در زمان تولد این گاو نادر ، لامبورگینی یکی از آشفته ترین دوران فعالیتش را سپری می کرد . به سال 1994 برمی گردیم زمانی که کرایسلر مالک وقت لامبورگینی، شرکت را به گروه مگاتک فروخت . اما این پیوند بیش از یک سال دوام نداشت و مالکیت لامبورگینی را تامی سوهارتو پسر رئیس جمهور سابق اندونزی برعهده گرفت . سال 1998 دوباره این برند معتبر برای فروش گذاشته شد و این بار آئودی قدم پیش گذاشت .

















بسیاری اعتقاد دارند که پرگونتا آخرین سوپراسپرت تمام ایتالیایی لامبورگینی است . این خودرو در دو نمایشگاه پاریس 1998 و ژنو 1999 در معرض دید عموم قرار گرفته است .

پرگونتا برروی شاسی لامبورگینی دیابلو سوار شده است اما در مقایسه با دیابلو سبک تر است .  این مدل پرتوتایپ از موتوری V12 با قدرت 520 اسب بخار بهره می برد که حداکثر سرعت 333 کیلومتر بر ساعت را برای این گاو منحصربفرد به ارمغان آورده است .



















در طراحی این خودرو از محصولات هوافضا و خودروهای فرمول 1 الهام گرفته شده است . همچنین از تکنولوژی های مدرنی همچون فیبرکربن ، روشنایی فیبر نوری و دوربین دید عقب به جای آیینه های جانبی استفاده شده است .

از پرگونتا تنها یک دستگاه در دنیا موجود است .