نوکیا زمانی که مایکروسافت و سیستم‌عامل نوپای موبایل‌اش را انتخاب کرد در سر دو راهی ویندوز فون و اندروید قرار داشت. براساس گزارش تازه‌ای که توسط مجله اقتصادی فوربس منتشر شده، نوکیا در آن زمان تصمیم درستی را اتخاذ نموده است. هرچند تولیدکنندگان اندک دیگری در کنار نوکیا وجود دارند که به ساخت ابزارهای مبتنی بر ویندوز فون مایکروسافت مشغول هستند اما نوکیا نزدیک به 80 درصد بازار این پلتفرم را تحت کنترل خود دارد. حال این پرسش مهم مطرح می‌شود که مثل یک ماهی بزرگ در حوض کوچک بودن بهتر است یا مانند یک ماهی کوچک در اقیانوس؟





بسیاری عدم ورود به اکوسیستم اندروید را بزرگ‌ترین اشتباه نوکیا می‌دانند و دلیل مشکلات این شرکت در بازار تلفن‌های هوشمند را نیز به ویندوز فون و مشکلات پیرامون آن ارتباط می‌دهند. اما واقعا انتخاب نوکیا اشتباه بوده است؟

 فعلا مهم‌ترین رقیب نوکیا در پلتفرم ویندوز فون، اچ‌تی‌سی است که آن هم هیچ مزاحمتی برای فنلاندی‌ها ایجاد نکرده و تا این جای کار هر زمان که صحبت از ویندوز فون می‌شود نام لومیا در ذهن کاربران شکل می‌گیرد. نوکیا با انتخاب ویندوز فون، از پشتیبانی تمام عیار مایکروسافت بهره‌مند شد، همکاری بین مایکروسافت و نوکیا درست زمانی استارت خورد که نوکیا در شرایط اقتصادی بسیار بدی دست و پنجه نرم می‌کرد. حمایت مایکروسافت باعث شد تا نوکیا در بازی تلفن‌های هوشمند باقی بماند. بدون شک مایکروسافت در تبلیغ و معرفی محصولات نوکیا هزینه بسیاری می‌کند، هزینه‌ای که نوکیا به تنهایی قادر به صرف آن نیست. نوکیا اگر اندروید را انتخاب می‌کرد هرگز شاهد چنین پشتیبانی از سوی گوگل نبود.

فوربس به این نکته اشاره نموده که پرچم داری فعلی ویندوز فون، لومیا 920 فروش جهانی خوبی را تجربه می‌کند. نوکیا و مایکروسافت توانسته‌اند وارد بازارهایی شوند که اپل نتوانسته در آنها جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. علاوه بر این، اپراتورهای مختلف نسبت به انتخاب لومیا 920 و توزیع آن کمک کرده‌اند.

جالب است به این نکته نیز اشاره کنیم که گزارش‌ها نشان می‌دهند نوکیا در هر فصل نزدیک به 250 میلیون دلار از مایکروسافت کمک نقدی دریافت می‌کند یعنی سالانه مبلغی در حدود 1 میلیارد دلار که بیشتر از هزینه‌ای است که نوکیا برای خرید گواهی استفاده از ویندوز فون به مایکروسافت پرداخت می‌کند. این نوع همکاری برای هر دو شرکت نوکیا و مایکروسافت ارزشمند است چون مایکروسافت به کمک نوکیا نسبت به گسترش و ترویج ویندوز فون اقدام می‌کند و نوکیا نیز تقریبا ویندوز فون را بصورت مجانی استفاده نموده و حتی در تبلیغات تلفن‌های خود از بودجه مایکروسافت کمک می‌‎گیرد. اگر نوکیا اندروید را انتخاب می‌کرد، بدون شک بابت گواهی استفاده از اندروید می‌بایست هزینه می‌کرد و علاوه بر آن، شانس بسیار کمی برای رشد بین ابر قدرت‌هایی همچون سامسونگ می‌یافت.

از طرفی اپراتورهای تلفن همراه در دنیا از قدرت یافتن بیش از حد اندروید نگران بودند و حمایت خوبی از ویندوز فون و ابزارهای مبتنی بر این سیستم‌عامل نمودند که خود باعث بهبود وضعیت فروش تلفن‌های لومیا شد.

البته هنوز همه چیز به خوبی و خوشی به پایان نرسیده و ممکن است ویندوز فون نبرد را به بلک‌بری 10 واگذار کند و کار بجایی کشیده شود که مایکروسافت مجبور شود دنیای موبایل را رها نماید و نوکیا بماند و غول‌های اندرویدی! ترسناک‌تر از این نیز وجود دارد، شایعات به وجود یک تلفن سرفیس اشاره دارند، تلفنی که مایکروسافت در حال طراحی و ساخت آن است و قصد دارد به زودی آن را وارد بازار نماید، آن‌وقت نوکیا و مایکروسافت هم شریک خواهند بود و هم رقیب! اما به هر حال در این موضوع شکی نیست که اگر نوکیا هنوز زنده است یکی از دلایلش انتخاب مایکروسافت به جای گوگل است. شما چطور فکر می‌کنید؟