مایکروسافت رسما اعلام نمود که با هان‌های – کمپانی مادر و صاحب فاکس کان – یک توافق نامه پتنتی را امضا نموده که به موجب آن اجازه استفاده از اختراع‌های ثبت شده مایکروسافت به فاکس‌کان برای استفاده در کروم‌بوک‌ها و ابزارهای اندرویدی مانند تلفن هوشمند یا تبلت‌ها و حتی تلویزیون‌ها میسر می‌شود.




هنوز اطلاعات زیادی در رابطه با کم و کیف این توافق نامه و مبلغ آن در دست نیست. مایکروسافت اعلام نموده که اطلاعات مربوط به این قرارداد کاملا محرمانه هستند اما بدون شک فاکس کان برای استفاده از اختراع‌های ثبت شده مایکروسافت در محصولات اندرویدی و کروم‌بوک‌ها مجبور به پرداخت مبلغی به مایکروسافت است.

مایکروسافت پیش از این نیز با بسیاری از تولیدکنندگان ابزارهای اندرویدی و تولیدکنندگان کامپیوترهای کروم بوک چنین توافق نامه‌ای را امضاء نموده بود که به موجب آن امکان استفاده از پتنت‌های مایکروسافت در این ابزارها میسر می‌شد. براساس این توافق‌نامه‌ها، مایکروسافت بابت تولید هر ابزار اندرویدی یا کروم بوک مبلغی را از تولید کننده دریافت خواهد کرد.

مایکروسافت در سال 2011 از دو شرکت بارنز نابلز و فاکس کان برای تولید ابزارهای پرتابلی که پتنت‌های این شرکت را نقض می‌کردند شکایت نموده بود.

از جمله تولیدکنندگان ابزارهای اندرویدی که توافق‌نامه مشابه‌ای را با مایکروسافت امضاء نموده‌اند و عموما مبلغی را بابت تولید هر دستگاه به مایکروسافت پرداخت می‌کنند می‌توان به سامسونگ، اچ‌تی‌سی و ایسر اشاره نمود.

فاکس‌کان به دلیل تولید آیپد و آیفون اپل معروف است اما این کمپانی تولیدکننده ابزارهای دیگر کمپانی‌های مطرح دنیا مانند آمازون، موتورولا، نوکیا و هواوی نیز می‌باشد.

جالب است بدانید که مایکروسافت از سال 2003 تا به امروز نزدیک به 1100 قرارداد پتنتی را امضاء نموده است و از این بابت درآمد قابل توجه‌ای روانه حساب‌های بانکی ردموندی‌ها می‌شود. سیاست مایکروسافت در رابطه با پتنت‌ها درست برعکس اپل است، مایکروسافتی‌ها اجازه استفاده از اختراع‌های خود به شرکت‌های دیگر را در ازاء دریافت مبلغ قابل توجه‌ای صادر می‌کنند اما اپل تلاش می‌کند تا با شکایت از شرکت‌ها، فروش محصولاتی که پتنت آنها را نقض کرده، متوقف کنند.