امروزه انجام انواع بازی‌های گوناگون و سه‌بعدی تبدیل به یکی از بنیادی‌ترین موارد مصرف تبلت‌ها برای کاربران شده و محبوبیت آن نیز روز به روز در حال افزایش است. این واقعیت که اهمیت صنعت بازی در دنیای فناوری درحال فزونی است، بر هیچ کس پوشیده نیست و مسلما این مسأله در رویکرد تولید کنندگان تاثیر بسزایی داشته و همواره شاهد عرضه تبلت‌هایی قدرتمندتر و با کیفیت‌تر هستیم. تاکنون تبلت‌های اندرویدی زیادی وارد بازار شده‌اند اما برای مصارف بازی، کدام یک بهترین است؟ اگر این سوال ذهن‌تان را مشغول کرده یا بر روی انتخاب آینده‌تان اثر گذار خواهد بود




از آنجایی که پیش‌تر در مقاله‌ای تحت عنوان «راهنمای خرید تبلت: هر آنچه پیش از انتخاب تبلت باید بدانید.»، به طور مفصل تمامی نکات ریز و درشت و موارد حائز اهمیت در هنگام انتخاب یک تبلت مناسب را بیان کرده و هر یک را به اختصار توضیح داده بودیم، از بیان نکات کم‌اهمیت و جزئی‌تر خودداری کرده و یک راست سر اصل مطلب می‌رویم!

مهمترین ویژگی‌ها و معیار انتخاب ما، قدرت پردازنده گرافیکی، پردازنده اصلی مناسب و کیفیت صفحه‌نمایش بوده‌اند که برای سنجش هر یک از روشی استاندارد و حرفه‌ای بهره جسته‌ایم. میزان بازدهی پردازشی و گرافیکی, توسط نرم افزار 3D Mark اندازه‌گیری شده که با اجرای یک بازی سنگین سه‌بعدی به نام Ice Storm و اندازه‌گیری نرخ فریم در هر لحظه، نهایت توانایی هر پردازشگری را به چالش می‌کشد. صفحه‌نمایش نیز باید از اندازه‌ی مناسبی برخوردار بوده، پنل باکیفیتی داشته باشد و تراکم پیکسل ها نیز بالاتر از سطح استاندارد باشند. در ضمن بر روی تمامی تبلت‌ها، نسخه 4.1.1 یا بالاتر اندروید پیاده‌سازی شده و در انجام امورد عادی، همگی پرقدرت و مناسب ظاهر شدند.

توضیح: امتیازهای نهایی، بر اساس تست 3D Mark و در حالت نمایش ۱۰۸۰ پیکسل (Extreme)، به تبلت‌ها داده شده است. علاوه بر این در کنار هر یک از تبلت‌ها قیمت روز آن‌ها در بازار تهران درج شده است. بعضی از نمونه‌ها را در بازار نیافتیم و در نتیجه قادر به درج قیمت آن‌ها نشدیم.

Galaxy Note 10.1 : سامسونگ

GalaxyNote10

پیشتر «بررسی تخصصی Galaxy Note 10.1» در زومیت منتشر شده بود. این تبلت برخلاف اینکه از طراحی مناسب و راحتی برخوردار بوده، کارایی چندان جالبی ندارد. صفحه نمایش 10.1 اینچی آن در زیر نور آفتاب زیاد مناسب نیست و پردازنده گرافیکی گلکسی، حرف زیادی برای گفتن ندارد. پردازنده اصلی آن از پس امور روزمره و برخی بازی‌های نسبتا با کیفیت بر می‌آید، ولی در اجرای بازی‌های سنگین عملکرد چشمگیری ارائه نمی‌کند. پردازنده آن، یک Exynos چهار هسته‌ای با فرکانس ۱.۴ گیگاهرتز است و از ۲ گیگابایت رم نیز بهره می‌برد. چیپ گرافیکی Mali T400MP4 و اندروید 4.1.2 را هم که به این‌ها اضافه کنید، شاید ترکیب جالبی به نظر برسد، ولی کارایی لازم را ندارد .تمامی موارد فوق، دست به دست هم دادند تا گلکسی نوت 10.1 اینچی را به قعر لیست ما بفرستند.

امتیاز: 2088 | قیمت نسخه ۱۶ گیگابایتی در بازار تهران: ۱،۸۹۹،۰۰۰ تومان

Galaxy Note 8 : سامسونگ

GalaxyNote8

در میان دیگر نمونه‌های هم اندازه، بهترین نمایشگر موجود را یدک می‌کشد. از نظر طراحی، شباهت‌هایی با گلکسی نوت 10.1 دارد که آن را جذاب‌تر نیز می‌کند.

S Pen یکی از این مواردی است که این ابزارک کهکشانی را کاربردی‌تر می‌کند. پردازنده گرافیکی چهار هسته‌ای این محصول به همراه پردازشگر اصلی ۴ هسته‌ای با فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز و ۲ گیگابایت رم قدری از نوت 10.1 قدرتمند تر است، اما همچنان توان کافی برای اجرای بی کم و کاست بازی‌های روز را ندارد.

امتیاز: 2519| قیمت نسخه ۱۶ گیگابایتی در بازار تهران:  ۱،۹۵۰،۰۰۰ تومان



Nexus 7 : گوگل

Nexus7

بهترین تبلت هفت اینچی موجود در بازار که ترکیب مناسبی از طراحی راحت و زیبا، قدرت پردازشی مناسب و قیمت نازل را ارائه کرده است. چیپ گرافیکی ULP GeForce با کمک ۱ گیگابایت رم اکثر بازی‌های سنگین را اجرا می‌کند. اما نه خیلی روان! اگر دوست دارید درباره این گجت بیشتر بدانید، «بررسی تخصصی نکسوس ۷» را حتما مطالعه کنید.

امتیاز: 1889 | قیمت نسخه ۳۲ گیگابایتی در بازار تهران:  ۱،۳۹۹،۰۰۰ تومان

 Arc : کوبو (Kobo)

KoboArc

شاید فکرش را نمی‌کردید که این تبلت در این لیست جایی داشته باشد، اما واحد گرافیکی قدرتمند PowerVR SGX544 این ابزارک کوبو را به رقیبی قدر بدل ساخته است. نرخ فریم در بازی ها بسیار خوب است اما کیفیت صفحه نمایش آن کم‌تر از حد انتظار بوده و طراحی آن چندان هم دلربا نیست. بهر حال این تبلت، یکی از ۷ اینچی‌های خوب بازار است اما انتخاب اول یک بازی‌خور نخواهد بود.

امتیاز: 1897

Xperia TabletS : سونی

XperiaTabletS

تبلت سونی از پردازنده تگرا 3 استفاده می‌کند که آن را خیلی به صدر نزدیک کرده است، صفحه‌نمایش آن ساخت خود سونی بوده و از کیفیت مطلوبی برخوردار است و رابط کاربری و نرم افزار اختصاصی سونی، از آن ابزاری مناسب برای بازی ساخته‌اند. پردازنده گرافیکی ULP GeForce آن نیز از ۱۲ هسته مجزا برخوردار است و یک گیگابایت رم نیز این مجموعه توانا را پشتیبانی می‌کند. اما مشکلاتی چون برخی افت فریم‌های جزئی و کارایی ضعیف در برخی نرم افزارها، آن را از تبدیل شدن به یک تبلت بی‌نظیر باز می‌دارند.

امتیاز: 2249

Transformer Infinity Pad TF700 : ایسوس

TransfomerPadInfinity

این تبلت یکی از قدرتمندترین، شیک‌ترین و با کیفیت‌ترین تبلت‌های اندرویدی است که نه فقط در زمینه بازی و کارایی گرافیکی، بلکه از نظر صفحه نمایش، طراحی و امکانات ارتباطی نیز یک کالای با ارزش محسوب می‌شود. نمایشگر درخشان و شفاف آن با رزولوشن تمام اچ دی (Full HD)، چشم شما را خیره نگه داشته و طراحی سبک و راحت، دستان شما را خسته نمی‌کند. تگرا 3 با چهار هسته پردازشی فرصت به نمایش گذاشتن تمامی قدرت خود را در این تبلت یافته و آن را به رقیبی بسیار سرسخت و جاه طلب تبدیل کرده است، اما نه آن قدر خوب که در صدر جدول قرار بگیرد.

امتیاز: 2397

Nexus 10 : گوگل

NEXUS10

این هم از طلایه‌دار این سری از رقابت‌ها. سرآمد تمامی تبلت‌های اندرویدی در به چالش کشیدن توسعه دهندگان بازی‌ها و به نمایش گذاشتن نهایت قدرت. این تبلت ده اینچی، از پردازنده ۱.۷ گیگاهرتزی Exynos 5250 سامسونگ استفاده می‌کند، یک پردازشگر SoC از نوع Cortex A-15 که توسط یک چیپ گرافیکی Mali T-604 پشتیبانی می‌شود و از ۲ گیگابایت حافظه رم نیز برخوردار است. طراحی زیبا و خوش دست، و نمایشگر تمام اچ دی این تبلت را در صدر لیست بهترین تبلت‌های اندرویدی برای بازی قرار می‌دهد.

امتیاز: 5432

آیا در پایان این مقاله، تبلت مورد علاقه خود را یافتید؟ چه مدل های دیگری را مناسب می‌دانید؟ نظرات ارزشمند خود را با ما و کاربران در میان بگذارید.