روز گذشته پس از اعلام آخرین نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخاب فردی معتدل، صلح طلب و میانه رو، قیمت سکه و دلار در بازار به طور محسوسی کاهش یافت. این در حالی است که بازار خودرو واکنش محتاطانه‌ای نسبت به نتایج آرا از خود نشان داده است. انتظار مصالحه و گفتگو با غرب و کاهش روند تحریم ها و در نتیجه مهار رشد افسارگسیخته قیمت ارز، می تواند منجر به کاهش قیمت مخصوصا در حوزه خودرو گردد.



در این زمینه برخی از فعالان بازار خودرو دیروز بعد از اعلام نیمی از آرای منتخب ریاست‌جمهوری از روند کاهشی قیمت‌ها در بازار خودرو سخن گفتند و برخی دیگر نیز از ثبات قیمتی حاکم بر این بازار. در هر صورت به اعتقاد صاحب نظران گروه اول، پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد کاهش یافته است.
در این زمینه خبرگزاری ایسنا تاکید کرده که هفته گذشته با بروز شوک قیمتی در بازار خودرو قیمت این محصولات در حد قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت با این حال مصادف شدن ابتدای این هفته با پایان انتخابات ریاست‌جمهوری منجر به وارد آمدن شوک تورمی مثبت به بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها شده است.
از سویی دیگر خبرگزاری فارس نیز حضور پرشور مردم در انتخابات را در روند کاهشی قیمت خودرو موثر خوانده است. این خبرگزاری پیش‌بینی کرده که حضور پرشور مردم در انتخابات منجر به بهبود وضعیت بین‌المللی و در نتیجه کاهش قیمت محصولات از جمله خودروها خواهد شد.




اظهارات مذکور در حالی است که به گفته یک فعال بازار خودرو، بازار بار دیگر در بلاتکلیفی فرو رفته و البته این بلاتکلیفی منجر به ثبات قیمت‌ها شده است. در هر شکل با کاهش قیمت سکه و ارز امیدواری‌های زیادی برای کاهش قیمت خودرو به وجود آمده است، به طوری که بسیاری از مشتریان در انتظار روند کاهشی قیمت‌ها در بازار هستند. این انگیزه بیشتر پس از ریزش قیمتی سکه و دلار در میان متقاضیان شکل گرفته است حال آنکه واقعیت این روزهای بازار خودرو بسیار متفاوت‌تر از بازارهایی همچون سکه و دلار است.
اما تکلیف شورای رقابت، شورایی که توانست صنعت خودرو و بازار خودرو را برای مدتی بیش از سه ماه به خلأ فرو ببرد در دولت جدید چه خواهد بود؟ البته شورای رقابت طبق قانون، قطعا به وظیفه کلی خود که ایجاد رقابت بین صنایع و خروج آنها از انحصار است ادامه خواهد داد، اما مشخصا در رابطه با صنعت خودرو چه اتفاقی برای این شورا خواهد افتاد؟
احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در این رابطه عقیده دارد که از ابتدا هم ورود شورای رقابت به بحث قیمت‌گذاری بی‌فایده بود. اما پژویان نظر دیگری دارد و صنعت خودروسازی را همچنان انحصاری تلقی می‌کند و این تشخیص انحصار را به مصوبه شورای اقتصاد بی‌ربط می‌داند.



سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده نیز پیش از این در جایگاه تعیین قیمت و سیاستگذاری خودرو نقش پر رنگی داشت. شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو نیز از نمونه‌هایی است که فعالیتش را از دوران دولت سازندگی آغاز کرد و تا دولت ششم و هفتم هم به فعالیتش ادامه داد. همه این سازمانها و شوراها به نحوی زیانهای جدی به صنعت خودرو و همچنین مصرف کنندگان وارد کرده اند. در یک شرایط رقابتی، بازار متنوع و حمایتهای منطقی می توان انتظار داشت که حقوق مصرف کنندگان و خریداران خودرو نیز لحاظ گردد. در غیر این صورت با وجود انحصار شدید، سوء مدیریت و سودجویی، روند فعلی همچنان تداوم فشار بر مردم عزیز ایران در زمینه خودرو خواهد بود.
مشکلات تولید از ابتدای سال جاری منجر به افت بی‌سابقه‌ای در آمارهای عرضه خودرو شده است این در شرایطی است که تحریم صنعت خودرو از سوی غربی‌ها طی دو هفته گذشته به مشکلات این صنعت دامن زده است.
انتظار شما از رئیس جمهور منتخب در حوزه خودرو چیست؟