گر چه نطق اصلی اپل در  WWDC امسال روندی کندی داشت، اما اخبار مربوط به معرفی قابلیت‌های جدید iOS و OS X تنها بخشی از کنفرانس خبری بود. هر دوی این سیستم عامل‌ها با تغییرات گسترده‌ای همراه شده که شامل تغییر نام از آنها نیز می‌شود؛ و نسخه‌ی 10.9 از سیستم عامل مک با نام Mavericks (یاغی‌ها) نامگذاری شده است. اما اپل از محصولات جدید سخت افزاری خود شامل مک بوک ایر و مک پرو جدید نیز پرده برداشت. در ادامه نگاهی کامل به هر آنچه اپل در کنفرانس امسال معرفی نمود خواهیم انداخت. با زومیت همراه باشید.




در این نطق اپل کمتر جنبه‌های سخت‌افزاری را پیگیری کرد، گر چه آن‌ها از لپ‌تاپ مک‌ بوک ایر جدید با طول عمر باتری یک روز پرده برداشتند و پردازنده‌های جدید اینتل سری هاسول را در این ابزار کار گذاشتند و از دیگر قابلیت‌ آن می‌توان به قیمت پایین‌تر محصول و طراحی زیبای آن اشاره کرد. از سوی دیگر اپل هیچ توضیحی درباره‌ی شایعات پیرامون تلویزیون اپل و ساعت iWatch ارائه نکرد. گفتنی است نسخه‌ی جدیدی سیستم عامل موبایل اپل – یعنی iOS 7 – نیز تا پایان سال ارائه نخواهد شد.

سخت‌افزار

مک بوک ایر به پردازنده‌ی هاسول مجهز شد

نخستین نسل از رایانه‌های مجهز به پردازنده‌ی هاسول اینتل رونمایی شدند، اپل خود را از این تب و تاب نیانداخته. آن‌ها اعلام کرده‌اند که نسل تازه‌ی این پردازنده‌ها را در محصولات خود لحاظ خواهند کرد. اپل قول داده است که باتری سیستم را نیز به طرز قابل توجهی افزایش داده است – یک لپ‌تاپ مک بوک ایر 11 اینچی می‌بایست تا 9 ساعت انرژی الکتریکی ذخیره شده در باتری خود داشته باشد، در حالی که لپ‌تاپ 13 اینچ نیز می‌بایست تا 12 ساعت باتری داشته باشد.

از سوی دیگر پردازنده‌های سری هاسول دارای پردازنده گرافیکی قوی‌تری نسبت به نسل قبل هستند؛ اپل مدعی است که این پردازنده‌ها تا 40 درصد در کارایی گرافیکی لپ‌تاپ‌های این شرکت تاثیر گذارند؛ و می‌توانند به بهبود بازی‌های ویدئویی یا نرم‌افزارهای سنگین کمک کنند. لپ‌تاپ‌های جدید سری مک بوک ایر از امروز با قیمت 999 دلار و 1099 دلار به ترتیب برای مدل 11 اینچ و 13 اینچ در اختیار خریداران خواهد بود. جزئیات بیشتر ...

نیم نگاهی به مک پرو

mac-pro-2013

رایانه‌ی مک پرو، در این نشست بخش کوتاهی را به خود اختصاص داده بود، به هر روی اپل از طراحی جدید و فوق‌العاده‌ی Mac Pro جدید خود پرده برداشت. مک پرو مجهز به پردازنده‌ی گرافیکی دو هسته‌ای AMD است که می‌تواند «کارایی 7 ترافلاپی» را ارائه نماید و همچنین از درگاه تاندربولت 2 و پشتیبانی از نمایشگر 4K بهره می‌برد. از این گذشته این رایانه دارای ابعاد و اندازه‌ی بسیار کوچکی است و چندین اینچ از مدل قبلی کوچک‌تر و نازک‌تر می‌باشد. رایانه‌ی مک پرو در اواخر سال جاری میلادی به بازار راه پیدا خواهد کرد و از این مهم‌تر قرار است ساخت امریکا باشد. اطلاعات بیشتر ...

روتر AirPort جدید و کپسول زمان

airport-extreme-2013

از دیگر تجهیزات اپل می‌توان به روتر Airport Extreme و واحد پشتیبان گیری کپسول زمان اشاره کرد که در خلال نطق اپل آن‌ها نیز با به‌روزرسانی‌هایی همراه بودند. اساساً اپل نسل تازه‌ای از اینترنت بی‌سیم (وای‌فای 802.11ac) را به محصولات خود اضافه کرده است که می‌تواند خروجی 1.3 گیگا بیت بر ثانیه را ارائه نماید که برای برخی از گیک‌هایی که به اتصالات گیگا بیتی عادت کرده‌اند، مناسب می‌باشد. با این همه بزرگ‌ترین تغییر Airport Extreme ابعاد آن است که به 6×4 اینچ کاهش یافته و با قیمت 199 دلار عرضه می‌شود. نمونه‌های 2 و 3 ترابایتی کپسول زمان نیز به ترتیب با قیمت 299 و 399 دلار عرضه خواهد شد.

iOS 7

iPhone5-PF-Pyramid Features PRINT

ابعاد تازه‌ای که «جانی ایو» رونمایی کرد

از زمان عرضه‌ی نخستین گوشی آیفون در سال 2007، رابط کاربری سیستم عامل اپل کم و بیش همان بوده است و تغییر کمی کرده – و با دگرگونی سخت‌افزاری آیفون، ظاهر این سیستم عامل دیگر دلچسب نبود. این سیستم عامل تحت رهبری جانی ایو تغییرات شگرفی را شاهد بوده است. و اپل با حفظ ساختار کلی iOS دست به باز طراحی آیکون‌ها با ساختار تخت و زیباتری زده است. قالب کلی کار ساده‌تر و شفاف‌تر شده و دیگر خبری از گرادیانت‌های رنگی قبل نیست. زمانی که کاربر از بین موارد موجود حرکت می‌کند، و در محیط صفحه‌ی خانگی یا برنامه‌ی پیام‌رسان حرکت می‌کند، تأثیر این سامانه‌های جدید دیده می‌شود.

حالا iOS 7 حاوی تعدادی از قابلیت‌های کوچک اما جالب توجهی است که از آن جمله می‌توان به فونت‌های نازک‌تر، قالب جدید بازکننده‌ی قفل اسلایدی صفحه اشاره کرد. از سوی دیگر کنترل پنل نیز با تغییراتی کلی همراه بوده و دسترسی به آن به مراتب ساده‌تر شده است، به طوری که کاربر می‌تواند با کشیدن دست خود از سمت پایین به بالا به این محیط دسترسی سریعی داشته باشد. ژست‌های حرکتی بسیار بهینه و کامل‌تر شده است. همچنین قابلیت جدید شیب (tilt) نیز وجود دارد که برای تغییر رابط کاربری از آن استفاده می‌شود. و دیگر پوشه‌ها محدودیتی از بابت تعداد برنامه‌ها ندارند، به طوری که کاربر می‌تواند صدها برنامه را در آن قرار دهد. اطلاعات کامل در مورد تغییرات iOS 7 ...

قابلیت چند وظیفه‌ای نظیر webOS

ios7-multitasking

بالاخره قابلیت چند وظیفه‌ای دیگر فهرستی از چهار آیکون نیست. در عوض، اپل از webOS و ویندوز فون الهام گرفته است. زمانی که کاربر بر روی دکمه‌ی خانه دو بار ضربه می‌زند، نمایی بند انگشتی و بزرگ از آیکون برنامه‌های باز نمایش داده می‌شود. کاربر می‌تواند به صورت افقی آن‌ها را اسکرول کند و هر سه مورد را در آن واحد مشاهده نماید. از این گذشته اپل مدعی است به طور تئوریک تمامی برنامه‌ها در iOS 7 قابلیت چند وظیفه‌ای را پشتیبانی می‌کنند، بدین معنی که دیگر نیازی به صبر کردن طولانی مدت برای سوئیچ بین برنامه‌هایی که اخیراً آن‌ها را اجرا کرده‌ایم، نیست.

قابلیت چند وظیفه‌ای قدیمی که دارای قابلیتی برای حرکت به سمت چپ برای مشاهده‌ی تنظیماتی نظیر کنترل موسیقی بود، حالا تغییر کرده و همگی در دل مرکز کنترل جدید سیستم عامل مجتمع شده‌اند. که می‌توان با حرکت از سمت پایین به بالای صفحه به آن دسترسی پیدا نمود.

مرکز اعلانات تر و تمیز شده است

ios7-notifications-center

مرکز اعلانات با تغییرات گسترده‌ای در iOS 7 همراه شده است. فهرست تغییرات شامل برخی از کاربری‌های اساسی مورد نیازی است که پیش‌تر امکان آن‌ها پیش‌بینی نشده بود. برای نمونه، iOS 7 به کاربر اجازه می‌دهد از طریق صفحه‌ی قفل به اعلانات دسترسی داشته باشید. از این گذشته اعلانات بین ابزارهای گوناگون اپلی قابل همگام‌سازی است و دیگر نیازی نیست یک پیام را چندین مرتبه تایید نمایید. در بالای مرکز پیام جدید سه عدد زبانه‌ی «امروز»، «همه» و «از دست رفته» وجود دارد. نخستین مورد اتفاقات و قرارهایی است که برای امروز برنامه‌ریزی شده است. البته، مانند بقیه‌ بخش‌های iOS 7 اینجا هم تغییرات گسترده‌ای را شاهد بوده است. حالا منوی آبشاری به صورت شفاف شده و از سوی دیگر، طراحان از فونت‌های جدید استفاده کرده‌اند.

حرکت سریع برای تغییر تنظیمات

ios7-control-center

انجام تغییرات در تنظیمات در سیستم عامل iOS همیشه با دردسرهای بسیاری همراه بوده، اما در نسخه‌ی جدید دیگر این طور نیست و کاربر می‌تواند از هر صفحه‌ای که بخواهد، با حرکت دست از پایین صفحه به صفحه‌ی تنظیمات سریع دسترسی داشته باشد و بتواند برخی از قابلیت‌های کلیدی نظیر حالت پرواز، وای‌فای، بلوتوث، عدم مزاحمت، نور فلش و قفل چرخش صفحه را شامل می‌شود. همچنین می‌توانید میزان شفافیت تصویر، مدیریت بازپخش موسیقی و حالت AirPlay یا AirDrop را شامل شود.

مرکز کنترل تا حد زیادی کارآمد است و به کاربر اجازه می‌دهد برنامه‌هایی که در زیر صفحه در حال اجرا است را مشاهده نمایید. تمامی آیکون‌ها به زیبایی بر روی زمینه‌ی سفید نمایش داده می‌شود.

قابلیت AirDrop به iOS می‌آید

ios7-airdrop

راه جدیدی برای اشتراک‌گذاری فایل‌ها از طریق وای‌فای در iOS استفاده از قابلیت AirDrop است که دارای ساز و کار مشابهی است که در رایانه‌های مک وجود دارد. متأسفانه چنین قابلیتی تنها در گوشی آیفون 5 قابل استفاده خواهد بود، اما اپل می‌کوشد این سیستم را جامعیت بخشد. در AirDrop محتوا به صورت محرمانه‌ای رمزنگاری می‌شود و می‌تواند فایل‌ها را به صورت نظیر به نظیر بین دو دستگاه منتقل نماید. حتی می‌توانید به کمک این قابلیت از دیگر افراد نیز بر بستر اینترنت بی سیم واحد، فایل دریافت کنید. یا اینکه می‌توانید به گونه‌ای معرفی نمایید که تنها از مخاطبین فایل دریافت کنید.

کادره کردن تصاویر و سازماندهی خودکار

ios7-photos

برنامه‌ی اصلی مدیریت تصاویر در iOS شباهت زیادی به برنامه‌های رومیزی نظیر iPhoto یا ابزار جدید موجود در گوگل پلاس دارد. تازه‌ترین روایت به طور خودکار می‌تواند تصاویر و عکس‌ها را بسته به زمان و موقعیت عکس‌برداری سازماندهی نماید. و عکس‌ها با توجه به زمانی که در آن هستید برچسب‌زنی می‌شوند. بدین ترتیب تصاویری که در سفر به شهری خاص عکس‌برداری شده‌اند می‌توانند در برچسب‌های گوناگون دسته‌بندی گردند اما همگی در یک مجموعه‌ی واحد نمایش داده خواهند شد. با این روش کاربر می‌تواند خیلی سریع به تصاویر یک ساله‌ی خود یا تصاویری که در منطقه خاصی گرفته است، دسترسی داشته باشد.

همچنین توجه ویژه‌ای بر اشتراک‌گذاری تصاویر صورت گرفته است. کاربر می‌تواند تصاویر را به طور خودکار کادره کند و آن‌ها را در اشکال مربعی مورد نظر خود برای برنامه‌ی اینستاگرام و فتواستریم آماده کند. با این کار می‌توانید استریم‌هایی از تصاویر را ایجاد کرده و با دیگر کاربران در اشتراک‌گذاری کنید.

به‌روزرسانی خودکار اپ‌استور

اپ‌استور تغییراتی جزئی اما کاربردی را شاهد بوده است. این برنامه که با قابلیت GPS گوشی آیفون همگام شده، می‌تواند پیشنهادات خوبی از برنامه‌های کاربردی را با توجه به موقعیت مکانی کاربر ارائه نماید. و دیگر لزومی ندارد که کاربران شخصاً اقدام به به‌روزرسانی برنامه‌ها کند؛ شبیه آنچه که در اندروید شاهدش هستیم؛ چرا که برنامه در پیش زمینه دانلود می‌شود. این بدان معنی است که دیگر نیازی به به‌روزرسانی دستی نیست و کاربر همیشه به تازه‌ترین نسخه از این برنامه‌ها دسترسی خواهد داشت. جالب اینکه برای بروز رسانی نیز اولویت با نرم افزارهایی است که کاربر بیشتر از آنها استفاده می‌کند.

برنامه Siri هوشمندتر شده

ios7-siri

صدای رابط Siri با تغییرات گسترده‌ای همراه شده است. طراحی مجدد این برنامه همراه با انتخاب نوع صدای مرد یا زن است و این صداها به صورت طبیعی‌تری آماده شده‌اند. از سوی دیگر چندین زبان گوناگون نیز پشتیبانی می‌شود و بانک‌های اطلاعاتی Siri با افزایش چشمگیری همراه شده است و کاربر می‌تواند پرسش‌هایی را مطرح نماید که برنامه با استفاده از دانشنامه‌ی ویکی‌پدیا یا توئیتر به آن‌ها پاسخ دهد. از سوی دیگر اپل و بینگ همکاری مشترکی را در دستور کار قرار داده‌اند و از آن برای کاوش وب بهره‌برداری می‌شود. حتی این احتمال وجود دارد که در آینده از دیگر جستجوگرها نیز استفاده شود.

اپل به دنیای پخش موسیقی می‌پیوندد

ios7-music-iradio

آیا اپل به دنبال از بین بردن پاندورا است؟ این همان پرسشی است که با توجه به رونمایی از سرویس پخش موسیقی اپل، مردم در چند ماه آینده مطرح خواهند کرد. رادیوی iTunes برای همه‌ی کاربران رایگان است گرچه iTunes Match همراه با آگهی‌هایی ارائه می‌شود و قابلیت پخش موسیقی آن شبیه دیگر سرویس‌های مشابه می‌باشد. این قابلیت در برنامه‌ی موسیقی کار گذاشته شده است و ارائه دهنده‌ی ایستگاه‌های رادیویی انتخابی می‌باشد که می‌توان آن‌ها را با دوستان و آشنایان نیز به اشتراک گذاشت.

برخلاف دیگر برنامه‌های رادیویی، رادیوی iTunes کمتر بر آهنگ‌های جدید تمرکز دارد و بیشتر به بازپخش موسیقی‌های خریداری شده‌ی قدیمی می‌پردازد. اگر هم از شنیدن موسیقی خوشتان آمده می‌توانید با دنبال کردن پیوند مربوطه اقدام به خریداری آن کنید. گرچه اپل قدری دیر به حوزه‌ی پخش موسیقی وارد شده است، اما به تازگی با اغلب شرکت‌های بزرگ پخش قراردادهایی را منعقد کرده است و می‌کوشد رقابت جانانه‌ای را با سرویس‌هایی نظیر spotify و گوگل انجام دهد.

iOS برای خودروها

اپل تازه‌ترین قابلیت قدم به قدم مسیریابی خود را به سیستم عامل iOS تزریق کرده است و قابلیت مسیریابی ویژه‌ای در iOS 7 برای خودروهای نقلیه وجود دارد. سامانه‌ی «iOS برای خودروها» می‌تواند قابلیت‌های آیفون را در نمایشگر مخصوص خودرو نمایش دهد و این قابلیت در خودروهای گوناگونی از کیاموتورز گرفته تا هوندا و جگوار و حتی فراری را شامل می‌شود. بدین ترتیب برنامه‌هایی نظیر نقشه، Siri، پیام‌رسان، و غیره را می‌توانید مستقیماً در داشبورد خودرو داشته باشید. البته برای استفاده از چنین امکانی باید کمی صبر پیشه کنید، چرا که خودروسازان چنین قابلیتی را تا سال 2014 در خودروهای خود قرار خواهند داد.

OS X 10.9 Mavericks

MBPRD15-PF Mavericks-Features PRINT

سازماندهی همه چیز با استفاده از برچسب‌ها و زبانه‌ها

ناوبری کاربر در رایانه یکی از اساسی‌ترین قابلیت‌هایی است که در تازه‌ترین نسخه از سیستم عامل رومیزی OS X 10.9 اپل موسوم به Mavericks پیش‌بینی شده است؛ البته این قابلیت‌های نوین در دیگر مرورگرها یا برنامه‌های ایمیل وجود نداشته است. و برای نخستین بار در پنجره‌ی برنامه‌ی Finder وجود داشت که می‌توانست صفحه را به چند قسمت تقسیم نماید: که در نسخه‌ی جدید شاهد زبانه‌هایی نظیر آنچه که در مرورگرهاست وجود دارد، در محیط سیستم‌عامل هستیم. اپل دست به معرفی برچسب‌های زده که می‌توان آن را به هر فایلی زده و به سادگی با جستجو از هر جای سیستم به آن‌ها دسترسی پیدا نمود. این تغییرات ساده می‌توانند بسیار مفید فایده باشند.

نمایشگرهای چندگانه و اشتراک‌گذاری صفحه نمایش تلویزیون اپل

همان‌طور که استفاده از نمایشگرهای چندگانه می‌توانند مفید فایده باشند، استفاده از آن‌ها در سیستم عامل مک بسیار دشوار بود. اپل امیدوار است این نقیصه را در سیستم عامل جدید خود بهبود بخشد و با باز طراحی بخش کنترل عملیات، کاربر قادر خواهد بود تا نمایشگرهای بیشتری را اضافه نماید و نحوه‌ی نمایش نوار ابزار و صفحه داک را در صفحات نمایش چندگانه تعریف کند. از این گذشته، کاربر می‌تواند برنامه‌ها را به صورت تمام صفحه اجرا نماید. اگر Apple TV را داشته باشید، قابلیت‌های جدید را می‌توان با کمک AirPlay در تلویزیون مشاهده نمایید. یعنی کاربر می‌تواند تصویر اپل تی‌وی را به همراه کامپیوتر مک در کنار هم مشاهده کند.

اعلانات iOS به OS X می‌آید

اعلانات رایانه‌ی رومیزی اپل با تغییرات زیادی همراه شده است به گونه‌ای که کاربر می‌تواند به سادگی و مستقیماً از اینجا به نامه‌های پست الکترونیکی، برنامه FaceTime و اعلانات پیام‌های دریافتی نیز پاسخ دهد. از این مهم‌تر، قادر خواهید بود اعلانات iOS را در این سیستم نیز دریافت کنید. آنچه که شما در صفحه‌ی قفل iOS مشاهده می‌کنید، نظیر به روزرسانی‌های مربوطه به اخبار فوتبالی یا اخبار روزنامه‌ی نیویورک تایمز نیز هست.

مرورگر سافاری جدید

اپل به طور مرتب مرورگر سافاری خود را به روزرسانی می‌نماید، اما امسال شاهد تغییرات گسترده‌ای در این برنامه هستیم. سافاری جدید رویکردی تازه به برنامه‌ها دارد، قابلیتی مشابه آنچه که در مرورگر کروم یا سرویس 1Password مشاهده می‌نمایید، که دارای قابلیت‌های بسیاری است که پیش‌تر به صورت مجزا به آن‌ها دسترسی داشتیم. از دیگر قابلیت‌های جدید این برنامه می‌توان به نوار کناری (Sidebar) جدید اشاره کرد که حاوی سایت نشان‌گذاری شده (Bookamark) می‌باشد، و دارای فهرست‌های مطالعاتی، پیوندهای اشتراک‌گذاری شده‌ی دوستان در توئیتر و شبکه‌های اجتماعی LinkedIn است و می‌تواند آن را به عنوان یک کلاینت برای شبکه‌های اجتماعی بدل نماید. اپل همچنین کارایی مرورگر خود را نیز بهبود داده است: این برنامه با توجه به آزمایش‌های بنچمارک صورت گرفته، برتر از دیگر رقبا است. سافاری جدید مصرف کمتری از انرژی دارد و با استفاده از قابلیت App Nap (که از iOS به آریه گرفته) این امکان را میسر می‌سازد.

سافاری از iCloud Keychain بهره می‌برد

قابلیت Keychain که در سیستم عامل OS X وجود دارد، از حالت نمایشی خارج شده است و دسترسی آن در ابزارهای گوناگون میسر شده است. ابزارهای مک و iOS به قابلیت جدیدی iCloud Keychain دسترسی خواهند داشت؛ و به کمک آن کلمات عبور در حافظه سیستم باقی می‌ماند و ورود به سرویس‌های گوناگون را ساده می‌کند. از این گذشته، اطلاعاتی نظیر کارت‌های اعتباری نیز در این سرویس قابل ذخیره‌سازی است. این خصوصیت را می‌توان بازتابی از همگام‌سازی بدانیم که با ترکیب سرویس‌هایی نظیر LastPass و 1Password و در قالب اپلی باز طراحی و ارائه شده است.

iWork رقیبی جدی برای Google Docs

yk5ncho8-ah0

سرویس اسناد گوگل و گوگل درایو مدتی طلایه‌دار ذخیره‌سازی ابری بودند، اما به نظر می‌رسد اپل با استفاده از سرویس iWork قصد دارد معادلات را بر هم زند. صفحات، اعداد و برنامه‌های یادداشت برداری از این پس از طریق مرورگر در دسترس خواهند بود و فرقی نمی‌کند که کاربر از iOS استفاده می‌کند یا دیگر سیستم عامل‌های مک، به هر روی پرواضح است که اپل ترجیح می‌دهد کاربران را به استفاده از مرورگر سافاری ترغیب نماید، اما این قابلیت‌ها در کروم و اینترنت اکسپلورر نیز در دسترس خواهند بود. از سوی دیگر این سرویس از فرمت‌های متداول اسناد بسته‌ی آفیس مایکروسافت نیز پشتیبانی خواهد کرد. این برنامه از هم کنون در اختیار توسعه دهندگان است و ارائه‌ی عمومی آن از اواخر امسال کلید خواهد خورد. به این ترتیب نبردی تازه در دنیای نرم افزارهای اداری مبتنی بر فضای ابری شکل گرفته و اپل رقیب آفیس 365 مایکروسافت و گوگل داک یا داریو را معرفی کرده است.

جمع‌بندی

در حالی که خبری از قابلیت‌های سخت‌افزاری جدید و تازه‌ی اپل در این نطق نبود، البته به جز مک پروی باز طراحی شده، WWDC امسال شاهد برخی تغییرات شگرف در محصولات اپل بود. از آن جمله می‌توان به تغییر روش نام‌گذاری سیستم عامل مک اشاره کرد، یا باز طراحی iOS و OS X که قابلیت‌های جدیدی را برای آن به همراه داشته است.

از این گذشته خبری هم از آیفون ارزان قیمتی که شایعاتی درباره‌اش شنیده بودیم نشده یا حتی خبری از طراحی جدید آیفون 5، تبلت آی‌پد یا آی‌پد مینی نیز نشده. همچنین بسیاری از علاقه‌مندان به ابزارهای نوینی نظیر iWatch نیز همچنان چشم به راه آینده هستند. ظاهراً باید همچنان دندان بر سر جگر بگذاریم و صبر کنیم.

اما اپل بالاخره طرااحی iOS را از نو نمود و قابلیت‌هایی که همواره کمبود آنها در این سیستم عامل حس می‌شد را اضافه نمود. نظر شما در رابطه با کنفرانس امسال اپل چیست؟ محصولات و تغییرات اعمال شده را چگونه ارزیابی می‌کنید.